Ruisloos Media


Om Ruisloos te kunnen beschrijven, ontwikkelde we een visie: 


Website

Betrokkenheid door online interactie, niet tussen de makers en de luisteraar maar tussen de inhoud van de podcast en de luisteraar – wat dus wel de maker weerspiegelt. De website van Ruisloos moet het daardoor waard zijn om te bezoeken en dienen als een soort verlengstuk. Denk bijvoorbeeld aan beeldmateriaal waar het in de podcast al over gaat. Op een interactieve en smaakvolle manier brengt de website dat aan de luisteraar. De frietkraam naast de achtbaan: niet essentieel voor de beleving van de achtbaan zelf, maar wel lekker om nog even mee te nemen.


Online

Naast de website presenteren we ons ook online op nog een andere manier: Instagram. Waar de website het uithangbord (en verlengstuk) moet worden, moet Instagram het bierviltje worden: interessant om even te bekijken, het creëert aandacht maar kan ook weer vergeten worden.  Een nieuwe podcast kan aangekondigd worden, maar ook audiofragmenten kunnen de revue passeren.

Denk aan deze post van DasMag of de Instagram-pagina van INKLUDED.


Journalistiek

Het journalistieke draagvlak onder podcasts lijkt wat weg te vallen. Dat is een ramp, maar wel iets waar we op in kunnen springen. NRC deed dat al eerder met hun NRC Audio. Wij willen dat nu doen door jonge makers journalistieke kansen te bieden in de vorm van podcasts. Het thema is belangrijk maar mag echt alles zijn, zolang er maar een journalistieke laag onder zit. Het statief is de journalistiek, wat er op dat statief gebouwd wordt hangt af van het thema en de makers. Over de vorm meer onder het kopje ‘Vorm’.


Brood op de plank

Dit is geen projectje dat we even oppakken voor de lol, om straks aan de kant te kunnen zetten. Nee, de huidige ambitie is om hier het brood mee op de plank te krijgen. De podcasts die onder ons ondergebracht worden voorzien van een advertentienetwerk, advertenties die ook aansluiten bij het thema van de podcast.

Er is natuurlijk ook een mogelijkheid om toe te passen wat gedaan wordt bij Vriend van de Show: donaties van de luisteraar. Maar we kunnen ook gewoon dat los van elkaar zien: wij de uitgevers met het advertentienetwerk en de makers van elke podcast die zelf nog mogen beslissen om zich bij bijvoorbeeld een VVDS aan te sluiten. We zijn daar momenteel nog niet over uit.


Vorm

Om de vorm in eerste instantie te omschrijven is lastig. Er kan een vergelijking worden getrokken naar films van het Amerikaanse productiebedrijf A24. Zij binden regisseurs (enorme diversiteit) aan zich die vervolgens de artistieke vrijheid krijgen om te maken wat ze willen. De genres en regisseurs lopen ver uiteen en toch heb je als liefhebber altijd door dat je naar een film door A24 kijkt. Datzelfde willen we creëren met Ruisloos.

De website en het verdere online stukje moeten ook gelijkenissen krijgen. Zo is het idee momenteel om een dashboard te maken waarop de luisteraar terecht komt bij het bezoeken van de website, en waarop een muur behangen is met grote lijsten. In die lijsten hangen nu geen grote kunstwerken, maar de podcasts. Elke podcast is ‘klikbaar’ en op die manier kom je terecht in het wereldje van die podcast. Bij Oorwerkers kunnen dit portretjes zijn van de gasten die geweest zijn, met daarachter weer meer informatie over hen en de desbetreffende aflevering. Bij Koude Zaken kunnen dit archiefmappen zijn met daarachter weer paspoortjes van alle betrokkenen per seizoen: het slachtoffer, de nabestaanden, medewerkers van onderzoeksteams en ga zo maar door. Op Instagram zie je vervolgens dezelfde lijstjes, maar dan in kleinere aantallen.


Een online platform voor verdieping, gebaseerd op de podcasts en reportages. Deze podcasts en reportages zijn journalistiek en onderzoekend. 

Denk aan zaal in een museum, waar allemaal verschillende schilders in 1 zaal zijn verzameld. Met in elk lijstje een klein kunstwerk. Ruisloos is de plek voor deze kunstwerken, en op de website van Ruisloos is er ruimte voor verdieping. 


journalistiek | waarborgen | transparant | jong | makers | onderzoekend | audio | podcast | crossmediaal | interactief | verdiepen | gelaagdheid | eigenaarsschap |  ambacht | creëren | vrijheid | regelloos | ziel | sterke voordeur | faciliteren 


Het platform is er nog niet, we zijn volop in ontwikkeling en zijn ons plan verder aan het uitwerken.