Focus – Werkzaamheden


Om mijn werkzaamheden bij Focus goed te kunnen beschrijven, splits ik het op in verschillende momenten: voor de uitzending, tijdens de uitzending en na de uitzending. 

Voor de uitzending

De uitzending van Focus begint iedere werknacht om 02:00 uur. Ik ben uiterlijk om 00:00 uur op het Media Park. Ik neem het draaiboek door en kijk of ik daar nog iets voor kan doen. Bij iedere uitzending regel ik de rubriek: Wat is de vraag?. Een vraag van een wetenschapper die eerder te gast is geweest, voor de wetenschapper die die nacht te gast is. Ik zorg dat het bestand geknipt in het depot staat en pas het draaiboek daar op aan. Ook check ik of de gast is aangemeld bij de receptie en of online, op de programmapagina van Focus de juiste informatie staat. Zo vul ik de naam van de gasten in. Regelmatig zet ik de openers, bedjes en instartjes voor de uitzending klaar in een map of in de player als er een studio vrij is. Zo kan de presentator zich meer bezig houden met het interview. Als de presentator er is bespreken we het draaiboek en de gast nog even. Kijken we of nog een paar laatste aanpassingen moeten doen. Rond 01:15/01:30 uur ontvang ik de gast en bereid de gast voor op de uitzending. We nemen door hoe het uur er uit zal zien en hoe de microfoon en de koptelefoon werken.

Tijdens de uitzending 

Tijdens de uitzending ben ik vooral bezig met het gesprek. Regelmatig worden er artikelen geschreven over de onderwerpen van onze gast. Dan schrijf ik interessante tijdcodes mee om die aan de redacteur te geven die het artikel schrijft. Ook let ik goed op de tijd, wanneer er moet worden afgerond en reken ik samen met de presentator uit hoe we qua tijd zitten en wat dat inhoudelijk betekend voor het draaiboek. Ondertussen check ik bij de gast of alles naar wens.

Ook ben ik bezig met de luisteraar. Luisteraars kunnen reageren op de uitzending door middel van het sturen van een appje of door te bellen naar de studio. Ik neem de telefoon aan, spreek de luisteraar kort voor en geef of de vraag door, of zet de beller door naar de uitzendlijn. Ook de appjes die binnenkomen lees ik en voeg ik toe aan het draaiboek, waar de presentator de vragen kan stellen aan de gast. 

Na de uitzending

Na het afronden van het uur met de gast, maak ik een foto met de presentator en de gast. Vervolgens nemen we een vraag op met de gast voor de rubriek ‘wat is de vraag’. Ik verzorg een groot deel van de online publicaties. Zo knip ik de uitzending en maken we een tekstje voor op de website van NPO Radio 1. Na iedere uitzending vul ik ook de podcast. Ik knip het gesprek geschikt voor de podcast, voeg de juiste openers toe en plan deze in.

Na iedere uitzending, maak ik standaard een Tweet voor op het NTR Wetenschap Twitter account. Hierin verwijzen we naar de podcast.


Social Media

Naast mijn werkzaamheden rondom de uitzending, ben ik ook bezig met de Social Media van NTR Wetenschap. Samen met een social media redacteur van het wetenschapsprogramma Atlas, beheer ik de Instagram, twitter en facebook van NTRWetenschap. De socialmedia redacteur werkt voornamelijk voor Atlas maar we kunnen samen sparren, inhoudelijk over de berichten. 


Twitter 
Iedere ochtend na een uitzending van Docus met een livegast, plaats ik op Twitter een tweet, waarin we de gasten taggen en of de universiteiten en de link voor de podcast. Dit plan ik standaard in om 08:00 uur. Het zijn maar weinig tekens, dus veel informatie kun je er niet kwijt. Vaak kies ik voor een vraag, wen vraag die in de uitzending gesteld wordt en een groot deel van het gesprek omvat. 

Hier zijn enkele voorbeelden:


Facebook

Gebruiken we eigenlijk niet. We hebben hier een klein bereik en de pagina is jaren niet in gebruik geweest. We leggen onze focus nu eerst op Instagram en plaatsen af en toe ook iets op Facebook. 


Instagram

Bij Instagram ligt de groei. We hebben een bestaand account overgenomen, van de NTR, en zijn hier mee in ontwikkeling. Instagram moet een kennisplatform zijn voor wetenschap, dat ook leuk is om te volgen zonder dat je de uitzendingen kijkt of luistert. Voor Instagram is nieuwe vormgeving onderweg, daarom is het nu nog wat lastig soms om een geheel te creëren met de verschillende programma’s. Ik leer veel over Instagram van de social media redacteur, want hier heb ik zelf verder weinig ervaring mee en zeker niet voor een professionele pagina.
Over Instagram heb ik nog een hoop te leren. Maar dat is juist leuk. We kunnen experimenteren, kijken wat werkt en hoe we de luisteraars verder kunnen betrekken.

Voorbeelden van Instagram: